Jesteś tutaj: Język polski » Szkoła podstawowa » Lektury » Ten obcy (I. Jurgielewiczowa) » Problematyka

Ten obcy (I. Jurgielewiczowa) - Problematyka

Autorka porusza w powieści problem dzieci z rozbitych rodzin, z takich właśnie pochodzą Ula i Zenek. Stąd porozumienie, które zaistniało między nimi. Dzieci te są bowiem samotne, zagubione, czują wielką potrzebę ciepła, przyjaźni i miłości. Jurgielewiczowa pokazuje, że są one bardzo wrażliwe, subtelne (Ula), potrafią zobaczyć i odczuć o wiele więcej niż ich rówieśnicy żyjący w szczęśliwych rodzinach.

Powieść uczy pozytywnych zachowań. Pokazuje, jak postępować w trudnych sytuacjach. Uczy, iż ludziom należy pomagać, gdy ci potrzebują wsparcia. Należy też łagodnie postępować wobec zwierząt (przykład psa Dunaja).

W powieści przedstawione zostały trudne problemy, z którymi niekiedy musi borykać się nastolatek (np. Zenek uciekł z domu, musiał kraść, aby zaspokoić głód). Obydwa te czyny są godne potępienia. Warto jednak pamiętać o intencjach chłopca, jego sytuacji osobistej i pozytywnych cechach charakteru. Również podejmowane przez autorkę kwestie dotrzymania tajemnicy danego słowa są ważne w relacjach między ludźmi. Przestrzeganie tych zasad pomaga bohaterom powieści w nawiązaniu przyjaźni. Chociaż chłopcom trudno jest utrzymać wszystko w tajemnicy, mają jednak silną wolę i na ich słowie można polegać.

Lista działów - Język polski

Lista działów - Język polski

Ten portal korzysta z plików cookies w celu umożliwienia pełnego korzystania z funkcjonalności serwisu, dopasowania reklam oraz zbierania anonimowych statystyk. Obsługę cookies możesz wyłączyć w ustawieniach Twojej przeglądarki internetowej. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

Zamknij